Astronautika

"Mars Scout orbiter" prihvaćen od NASA

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

28. 01. 07

Početkom godiine NASA je konačno prihvatila predlog "Southwest Research Instituta" (SwRI [1]) da razviju koncept studije za buduću robotizovanu orbitnu misiju na Marsu, skupu $475 miliona. Predlog nazvan TGE ili "The Great Escape", predstavlja jedan od dva finalna predloga[2] koje su čelnici NASA razmatrali u cilju odabira budućih misija za Mars koje treba realizovati do 2011. godine. Predlog uključuje razradu planova za razvoj i let naučnih instrumenata, samu svemirsku letilicu i raketu za lansiranje. Partneri SwRI su "Orbital Sciences Corporation", Univerzitet Michigan, "Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory" i mnogi prateći instituti.

Verovatno će buduća letilica "Mars Scout" misije nositi vrlo sličnu kameru. Na slici je "Phoenix Mars Descent Imager" (MARDI), koji je bio planiran za otkazanu misiju iz 2001. godine, "Mars Surveyor Lander". To je trebalo da bude prva iz serija "Mars Scout" misija. Na kameri se vidi i ugrađeni mkrofon, koji će snimati zvuke odbacivanja termalnog štita, šum vazduha oko lendera i rad retroraketa dok se letilica bude spuštala na Mars. Perorez je dugačak 9 cm.

Sa ciljem da NASA–i omoguće što bolje razumevanje Marsove atmosfere, klime i potencijala za život čoveka na Marsu, misija TGE treba da baci novo svetlo na procese koji su doveli do toga da Mars, nekada topao i gostoljubiv, danas izgleda hladan i suv svet. TGE takođe treba da istraži i neke aspekte Marsovog okruženja koja su kritična za buduće planove ljudske eksploatacije Crvene planete.

"To će biti jedna vrlo uzbudljiva mogućnost naprednog istraživanja Marsa za potrebe NASA–e, i dostizanje ciljeva koji su već dugo prioriteti za naučnike i istraživače Marsa," izjavio je dr Alan Stern, izvršni direktor SwRI odeljenja za svemirsku nauku i inženjering i glavni istraživač budućeg programa TGE.

"Podaci koje će da sakupi TGE su od fundamentalnog značaja za shvatanje evolucije Marsove klime i njene veze sa klimom Zemlje sada kada je to od neprocenjivog značaja i ovde na Zemlji," kaže dr Don Hassler, TGE zastupnik i menadžer u sektoru za svemirske studije SwRI.

TGE time je dobio avans od $2 miliona da bi do kraja godine sprovela devetomesečnu studiju izvodljivosti. Do kraja 2007. NASA će od dve krajnje izabrati jednu koju će pogurati i konačno izvesti kao Mersovu izviđačku misiju ("Mars Scout mission"[3]).

"Ova misija će dati mnoge odgovore na komplikovana pitanja vezana za složenu Marsovu atmosferu," dodaje dr Jim Bursh, potpredsednik SwRI odeljenja za svemirsku nauku i inženjering. "To će biti od nemerljivog značaja ne samo za naše poznavanje planete, već u krajnjoj liniji i čitavog solarnog sistema."

NASA–ina Laboratorija za mlazni pogon (JPL) će nadgledati čitav projekat.

[1] Institut iz San Antonija je jedan od najvećih i najstarijih nezavisnih, privatnih i neprofitabilnih istraživačkih i razvojnih organizacija u USA. Osnovao ih je Thomas Slick, Jr. 1947. godine. Od 1950. su imali prijavljeno oko 800 patenata, od čega 39 samo u 2005. U svakom trenutku, radi se na najmanje 2.000 projekata na 11 tehničkih odeljenja instituta. Godišnji budžet im je oko $435 miliona, a imaju oko 2.800 zaposlenih.

Njihov projekat na koji se u poslednje vreme često vraćamo je famozni "New Horizons", ekspedicija "do Plutonovog sistema i dalje ...", čiji je direktor takođe dr Alan Stern.

[2] rugi je "MAVEN", "Mars Atmosphere and Volatile Evolution". Cilj bi trebalo da bude izučavanje uloge solarnog vetra u gubljenju atmosfere.

[3] To su male i jeftine misije koje je NASA odobrila na zahtev brojnih naučnika, a koje će da predstavljaju leteći uređaji (kao što su avioni, baloni i sl.) ili mali lenderi, kao naučne platforme. Ovo bi trebalo da bude prvi član te porodice.

(04.03.2007.)