Astronautika

astronautika
HUYGHENSOV TITAN I VRLI NOVI SVIJETOVI

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

U svijetlu «bezličnih» mailova tipa: «The X-Y-Z spacecraft is in an excellent state of health and is operating normally...», vrijedi se prisjetiti kako je na današnji dan, 25. 03.1655. godine, Christiaan Huygens (1629-1695), opremom koje bi se postidjele i današnje prodavaonice plastičnih «teleskopskih» igračaka, otkrio (vrli) novi svijet – Titan.

Zahvaljujući vlastitom istraživanju na području poboljšanja karakteristika optike (Huygensovi okulari) bio je u prednosti nad svojim suvremenicima, što mu je omogućilo da prvi vidi sićušnu svijetlu, dotada nepoznatu, točkicu oko Saturna.

Za svega pet ili šest generacija naša je stvarnost vjerojatno nadmašila i najbujniju ondašnju maštu, a gotovo je još nevjerojatnija i sama pomisao kako današnji astronomi (neprofesionalci) raspolažu opremom, ili bolje rečeno - mogućnostima, o kojima su vrhunske opservatorije svijeta sve do pred desetak, petnajstak godina mogle samo sanjati.

POVIJEST SE PONAVLJA!

Marina Tumpić: Novi svijetovi.
Veći crtež 76 Kb

Ovih smo dana svjedoci ponavljanja povijesti, vrhunski svjetski znanstvenici (Dr. Drake Deming & team, NASA, Goddard Space Flight Center), vrhunska oprema (SPITZER teleskop) uspijela je direktnim «gledanjem» detektirati prve nove svijetove (planeti Jupiterove klase, HD 209458 i TrES-1) kraj zvijezde Sunčeve klase, smještene 500 svjetlosnih godina daleko od nas, u sazviježđu Lire.

Hoćemo li za pet, šest generacija i njih istraživati nekim novim «Cassinijima i Huygensima», tehnologijama koje nam se čine bar isto tako dalekim kao što su se Christianu Huygensu činile naše današnje tehnologije, ostaje zadaća za naše potomke, dotada, uživajmo u vremenu koje nam je poklonjeno.

(24.03.2005.)