Astronautika

rheacassini.jpg (11848 bytes)
rheacratersaturn.jpg (22501 bytes)
saturnworld.jpg (67635 bytes)
saturnworld2.jpg (34867 bytes)

Evropski i američki znanstvenici koji vode projekt međuplanetarne letjelice "Cassini-Huygens" objavili su zapanjujuće snimke drugog po veličini Saturnovog mjeseca – "Rhea-e".

Na "Cassini-Huygens-ovim" snimcima uočljiv je novi, ogroman, svijetli udarni krater na istočnom dijelu snimke "Rhea-e", kojega letjelica "Voyager-2" nije detektirala u kolovozu 1981. godine.

U siječnju naredne godine, neposredno nakon što se sonda "Huygens" odvoji od matične letjelice i zaplovi atmosferom "Titana", najvećeg Saturnovog mjeseca (većeg čak i od planeta Merkur i Pluton!), "Cassini" će se približiti "Rhea-i" na znatnu manju udaljenost, kamere i drugi instrumenti na letjelici pobliže će nam tada ispitati okolnosti ovog udara i njegove posljedice na sam satelit.

Saturnov nestabilan mikrosustav obiluje sudarima većeg ili manjeg intenziteta, vjeruje se da je i glasoviti Saturnov prsten nastao upravo u interakciji raznolikih sudara između tijela zarobljenih u gravitacijskom polju planete – Gospodara prstenova.

"Rhea" je promjera 1528 km, na suncem osvijetljenoj strani temperatura je ledenih -174°C, a na dijelu satelita gdje je noć ista se spušta na gotovo nevjerojatnih -220°C.
Giovanni Cassini, Italijanski znanstvenik, otkrio je "Rhea-u" 1672. godine.

Danas je taj Saturnov satelit, kao sićušnu zvijezdicu nedaleko Saturnova prstena, moguće vidjeti većim astronomskim-amaterskim teleskopima.

(novembar 2004.)