Astronautika

Kliknite na ilustraciju

japanshuttlemodel.jpg (31782 bytes)
Model japanskog šatla
japanshuttlehopelanding.jpg (22277 bytes)
Sletanje šatla (umetnička predstava)
japanshuttlehopespacestation.jpg (23791 bytes)
Umetnička predstava japanske svemirske stanice

Tokyo

Iako su dužnosnici Japanske svemirske agencije (JAXA) i tamošnji ministar znanosti Naruakai Nakayama, još u nedjelju (27.02.2005.), tvrdili kako «nisu u svemirskoj utrci sa Kinom», ohrabreni uspješnim subotnjim lansiranjem dvaju satelita raketom H2A, već u ponedjeljak (28.02.2005.) u tamošnjem dnevnom listu «Mainichi Shimbun» osvanula je izjava neimenovanog dužnosnika JAXAe o tome kako će Japan do kraja marta izraditi detaljan plan njihovog svemirskog programa koji uključuje početak postavljanja istraživačke baze na Mjesecu i upotrebu pilotirane letjelice klase američkih «space shuttlea» za prijevoz astronauta najkasnije do 2025. godine, te u međuvremenu lansiranje mnogobrojnih bespilotnih vojnih i civilnih satelita u Zemljinu orbitu, kao i robotičkih letjelica za istraživanje objekata sunčeva sustava.

Osobno se slažem kako je Japan izuzetno jaka tehnološka sila, ali za sudjelovanje u upravo objavljenoj svemirskoj utrci potrebno je steći dugogodišnje iskustvo koje oni (zasada) nemaju, postavljam rezervu i prema mogućnosti samostalnog lansiranja prvog japanca u orbitu do tog vremena, svakako isključujujem mogućnost gradnje Mjesečeve baze, a projekt japanskog «space shuttlea» smatram tehnološkom besmislicom, u vrijeme kada se i amerikanci žele čim prije riješiti tih (pre)skupih i (pre)opasnih letjelica.
Istina je kako su japanci krajem osamdesetih godina izgradili vlastiti mali model «space shuttlea» i sa njime izvršili nekoliko atmosferskih jedrenja, nažalost, model je ubrzo doživio nezgodu, te je program zaustavljen.

Minorni proračun JAXE ne omogućava japansko sudjelovanje u svemirskim istraživanjima adekvatno tehnološko-znanstvenoj poziciji Japana u svijetu. No, predstojeći koraci kineskog svemirskog programa mogli bi odriješiti proračunska sredstva zemlje «izlazećeg sunca».

Iskreno se nadam kako «ego japanaca» neće dopustiti primat kineza u svemiru, a onda bi «svemirska utrka» postala nadasve zanimljiva.

(03.03.2005.)