Astronautika

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

12 .7. 2007.

Pre mesec dana jedan je mini–meteorit načinio rupu kao od metka na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS), javile ruske novinske agencije. Srećom, niko od tri člana rusko–američke posade nije povređen, niti je načinjena neka ozbiljna šteta.

Kako je tada izjavio predstavnik Ruske svemirske agencije, Vladimir Solovjev, rupa na „Zaria“ modulu je uočena prilikom izlaska dvojice ruskih kosmonauta u kosmos. Načinjena fotografija je odmah bila poslata na Zemlju radi daljih analiza.

Ovo je bio prvi put da je takva rupa uočena u blizini prostorija za boravak posade na ISS, mada je nekoliko sličnih rupa već bilo otkrivano na velikim solarnim panelima koji se prostiru daleko od stanice.

Svemirski otpaci, bilo prirodni ili delovi raketa i satelita, predstavljaju ozbiljnu pretnju za ISS i njene stanovnike, tako da su tokom te šetnje astronauti instalirali nove dodatne štitove protiv ovakvih otpadaka. „Oko modula sa ljudima i kritičnom opremom već se nalazi nekoliko stotina različitih zaštitnih površina,“ izjavio je Eric Christiansen, menadžer zaštitnog podsistema stanice iz Džonsonovog svemirskog centra. „Najteži oklop čine prekrivači protiv meteoroida/otpadaka. Oni se sastoje od keramičkih materijala (Nextel) ojačanih Kevlarom – istog materijala od koga se prave i pancirni prsluci.“

Fjodor Jurčikin i Oleg Kotov, astronauti koji su tada tokom 6–časovne šetnje uočili oštećenje, pridružili su se zabrinutoj Amerikanki Suniti Williams koja ih je čekala u modulu. Ova Indijka poreklom (već druga u kosmosu!) rekorderka je među ženama po broju svemirskih šetnji i provedenom ukupnom vremenu u tim šetnjama: u 4 šetnje je provela 29 sati i 17 minuta.

iss.jpg (78422 bytes)

Na slici je Međunarodna svemirska stanica. To je samo deo strukture koji će biti kompletiran do 2010. godine. Koštaće ukupno $100 milijardi. Desno na slici je rupa veličine metka koju je načinio mini–meteorita.

Na stanici prozori su posebno zaštićeni sa najmanje dva panela, a kada se ne koriste, imaju metalne poklopce i prekrivače protiv raznih letećih otpadaka.

prasina.jpg (50910 bytes)

Na slici je čestica međuplanetarne prašine velika samo 10 mikrona. Uhvaćena je u Zemljinoj stratosferi avionom U2. Od istog materijala su sačinjeni i primitivni meteoriti. To je staklo, ugljenik i mnogo vrsta silikata.

(16.07.2007.)