Astronautika

IRANSKI SVEMIRSKI PROGRAM
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Teheran, Iran

Proteklog su vikenda, u subotu, predstavnici Iranske svemirske agencije i tamošnje telekomunikacijske tvrtke, u Teheranu, potpisali sa ruskom svemirskom agencijom ugovor o projektiranju, izgradnji i lansiranju iranskog telekomunikacijskog satelita nazvanog «Zohreh».

Satelit će biti lansiran najkasnije trideset mjeseci nakon aktiviranja kreditne linije, a omogućiti će značajno poboljšanje svih komunikacijskih segmenata za iranske korisnike, uključivo i nesmetane komunikacije u slučaju prirodnih katastrofa i drugih vanrednih prilika.

U realizaciji projekta «Zohreh», pored ruskih i iranskih znanstvenika sudjelovati će francuski te njemački znanstvenici.

Iran (označen crvenom bojom)

Na novinarski upit je li ovaj projekt isključivo civilne, tehnološke prirode, Hassan Shafti, iranski ministar za informacijsko-telekomunikacijske tehnologije (ujedno i direktor Iranske svemirske agencije) odgovorio je kako je: «projekt izgradnje vlastitog satelita ujedno i demonstracija tehnološke moći zemlje ali i odrednica životnog stila mladih generacija koje dolaze».

Pored ovog programa, Iran se upravo nalazi pred lansiranjem malog experimentalnog satelita nazvanog «Mesbah», vrijednim 10 miljuna US$. Lansiranje će se izvršiti kineskom raketom nosačem, sredinom godine.

Još je jedan mali, neimenovani, satelit predviđen za izgradnju i lansiranje najkasnije tijekom 2006. godine. Taj će projekt, vrijedan 44 milijuna US$ biti realiziran u suradnji sa kineskim i tajlandskim znanstvenicima a iranu će omogućiti usvajanje i transfer svemirskih tehnologija za buduće projekte.

Realizacija ovih projekata omogućiti će Iranu ulazak u «svemirski klub», što podrazumijeva pristup i korišćenje vrhunskih tehnologija.

Iran zasada nije objavio planove znanstveno-istraživačkih misija, logične, slijedeće stepenice u razvoju svemirskog programa. Njihovi se prvijenci u tom segmentu mogu očekivati oko 2010. godine!

(04.02.2005.)