Astronautika

astronautika
DVOSTRUKO AMERIČKO-RUSKO LANSIRANJE
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Predsjednik američko-ruske svemirske kompanije «ILS» (International Launch Services), Mark Albrecht izjavio je kako je ta kompanija prekjučer u svemir lansirala dva satelita.
Vijest ne bi bila toliko posebna kada se ne bi radilo o najkraćem dosada ostvarenom vremenskom razdoblju između dva uzastopna lansiranja unutar iste organizacije, k tome obavljena sa dvije različite rakete na dva kontinenta!

Najprije je sa raketodroma «Baikonur» u Kazahstanu (02:27 GMT) lansirana raketa «Proton/Breaze M», koja je u svemir ponijela telekomunikacijski satelit «AMC 12», američke kompanije «SES AMERICAN» koji će služiti satelitskoj komunikaciji između Amerike, Azije, Afrike, Evrope i srednjeg istoka, a svega 5 sati i 14 minuta kasnije, sa raketodroma «Cape Canaveral» na Floridi, raketa «Atlas III» u svemir je ponijela  neimenovani vojni satelit.

Proton

Udruživanje američke tvrtke «Locheed Martin» i ruske tvrtke «Krunichev» u zajedničku kompaniju nazvanu «ILS» obavljeno je još tijekom 1995. godine. Otada je ova kompanija lansirala preko stotinu različitih satelita. NASA je toj kompaniji povjerila i lansiranje ovogodišnje misije ka Marsu (Mars Reconnaissance Orbiter).

Globalno približavanje prouzročilo je i jedan, donedavno nezamisliv, paradoks – američka armija svoje špijunske i druge vojne satelite počesto lansira – iz Rusije!
Novac i pouzdanost očigledno ne poznaju (priznaju) granice!

(04.02.2005.)