Astronautika

antena4.jpg (80927 bytes)
ESAC.jpg (145122 bytes)
Nikola Kosanović
niccolas@Tesla.rcub.bg.ac.yu

Evropski svemirski astronomski centar (ESAC) je ESA-in centar specijalizovan za astronomske i kosmičke nauke. Njegova lokacija je Viljafranka del Kastiljo i Viljaneva de la Kanjada, blizu Madrida, u Španiji. U njemu se nalaze naučni operativni centri za sve ESA-ine ostronomske i planetarne misije, zajedno sa njenim naučnim arhivama.

ESA-ina deep-space antena u Evropi, locirana je u Cebrerosu (Avila) i pruža glavnu podršku trenutnim aktivnostima ESAC-a. Postavljena je u septembru 2005. godine i poseduje novi, visokoprecizni kontrolni sistem pozicioniranja, kao i 35-metarsku antenu koja omogućuje da ESA efikasno prikuplja podatke sa udaljenih misija ka Merkuru, Veneri, Marsu i drugih misija.

Svemirski teleskopi su naše oči na nebu. Sa svojih superiornih posmatračkih pozicija visoko u Zemljinoj atmosferi, daju nam zapanjujuće poglede na ceo Univerzum. ESAC je prvo mesto, na kome se takva posmatranja proučavaju – podaci o crnim rupama, najudaljenijim galaksijama, susednim planetama, kao i vansolarnim planetama daleko izvan našeg Sunčevog sistema... i sve se to analiza na ovoj madridskoj lokaciji. Kao kuća u kojoj se nalaze svi ESA-ini svemirski teleskopi i planetarne misije, ESAC je naučni operativni centar za ove misije i mesto na kome se svi naučni podaci analiziraju i arhiviraju, tako da postaju dostupni celom svetu.

Ali, takođe i ostale aktivnosti su zastupljene u ESAC-u. U bliskoj budućnosti, u njemu će se naći Data Processing Ground Centre za ESA-inu Soil Moisture and Ocean Salinity (SMOS) misiju. Ovi planovi su vezani za 2007. godinu.

ESAC je takođe, kao deo ESA-e u stalnoj kolaboraciji i sa ostalim svemirskim agencijama. Jedan od primera je i Astro-F, misija usmerena ka infracrvenom istraživanju vidljivog neba, koju predvodi Japan, a lansirana je 21. februrara 2006. Buduća saradnja sa ostalim agencijama usmerena je ka misiji James Webb Space Telescope (naslednik Hablove svemirske misije), koje predvodi NASA.

Takođe, u ESAC-u se nalazi i španska laboratorija za kosmičku astrofiziku i fundamentalnu fiziku (LAEFF), inovativni istraživački centar u kome su uglavnom ambiciozni mladi španski naučnici.

ESAC centar u Viljafranki del Kastiljo se nalazi 30 km zapadno od Madrida u oblasti Gvadarama Valej. Uvek zeleni hrastovi i stari zamak iz 15. veka čine okolinu ovog centra fenomenalnom za visokotehnološke vidike ESA-inih velikih antena i modernih građevina. Oblast Cebreros je u Avili, oko 90 km od Madrida i 65 km od ESAC-a