Astronautika

NSPoint

astronautika
SHUTTLE NA POPRAVNOM ILI U MIROVINU!?

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Nakon nedavnih izjava direktora NASA-e (M. Griffin) o tridesetogodišnjim zabludama njihova svemirskog programa kada je program "space shuttle" nazvao "velikim promašajem", iz Houstona su nam sa jedne te iste pressice za novinare pristigle oprečne izjave glede budućnosti raketoplana.

Šatl : Buran; veća slika 150 Kb

Dok jedan od voditelja svemirskih operacija (W. Gerstenmaier) izjavljuje kako buduće letove drži u najmanju ruku teško mogućima, zbog nemogućnosti da se osigura dovoljan statistički nivo sigurnosti nastavka letova, dotle, šef inžinjerskog tima (R. Gilbrecht) koji radi na problemu otpadanja izolacije koja je uzrokovala katastrofu Columbie, izjavljuje kako su na tragu rješenja problema!

B. Parsons, menadžer "space shuttle" programa istovremeno izjavljuje kako je dan nakon ovogodišnjeg testnog lansiranja Discovery-a (nakon što su i na njemu uočena oštećenja uzrokovana padanjem termoizolacije sa rezervoara za gorivo po raketoplanu nakon njegova uzlijetanja) odlučeno da raketoplani više ne lete dok se problem u cijelosti ne riješi.

Sami inženjeri nedvosmisleni su u svojim procjenama koje pokazuju kako je nemoguće u potpunosti spriječiti opadanje izolacije i oštećenja same letjelice a što vrlo lako može dovesti do nove tragedije i pogibije astronauta.

Prvotno planiran naredni testni let raketoplana Discovery-a za svibanj 2006. godine, sasvim će sigurno kasniti nekoliko mjeseci, a tada će se donijeti i konačna odluka o sudbini ovog najskupljeg i najkompliciranijeg svemirskog programa u ljudskoj povijesti.

Zbog sličnih problema, ali i zbog nedostatka novaca, Rusi su početkom devedesetih odustali od uvođenja u operativnu upotrebu njihovih raketoplana i orijentirali se na pouzdanu i sigurnu tehnologiju svemirskih brodova Sojuz i Progres, te svemirskih stanica, MIR i ISS, uz dvadeseterostruko nižu cijenu lansiranja i održavanja letjelica.

(16.10.2005.)

Space shuttle šta je to?

Buran, letelica snova

"DISCOVERY" NEĆE POLETJETI DO JESENI?

KRAJ ERE RAKETOPLANA (14.07.2005.)

Space ship Discovery