Astronautika

tumpic@astronomija.co.yu
Kliknite na sliku
sean_okeefe.jpg (23882 bytes)
sts101.jpg (42547 bytes)

Neopoziva ostavka koju je ovog ponedjeljka podnio Sean O'Keefe, glavni direktor američke svemirske agencije (NASA), sa obrazloženjem kako se vraća akademskom poslu na Louisiana State University, ali i drugim privatnim razlozima, ovih dana dobija novo svjetlo.

Poznavatelji prilika ističu kako je za vrijeme O'Keefeova šefovanja NASAom, amerika doživjela katastrofu «space shuttlea - Columbia», višegodišnje kašnjenje programa svemirske stanice, kako i pored uspjeha u programima istraživanja Saturna («Cassini-Huygens») i Marsa («Spirit» i «Opportunity»), americi predstoje «kritičnio dani» o kojima ovisi budućnost njihova svemirskog programa.

Nekoliko robotskih misija, jedna prema Marsu, druga prema Merkuru, treća prema jednoj kometi, upravo se nalaze u završnoj fazi pred lansiranjem, pitanje je samo «dana» kada će Habl-ov svemirski teleskop («HST») otkazati poslušnost bez astronautske servisne misije kojoj se upravo O'Keefe protivio, Međunarodna svemirska stanica («ISS») bez sadašnjeg ruskog opsluživanja doslovce bi bila beskorisna, a vjerojatno je najteži NASAin problem vraćanje preskupih «space shuttlea» u operativni status, a pitanje je samo kada će se ponovo dogoditi katastrofa, nekog od preostala tri NASAina «shuttlea».

Kada je taj orbitalni sustav nastajao smatralo ga se projektom koji će omogućiti jeftinije, sigurnije i intenzivnije istraživanje svemira, tijekom godina pokazalo se kako je upravo taj projekt prouzročio toliko problema, i doslovce pojeo novac za druge, kvalitetnije, programe pa ga se sada smatra najvećim krivcem što se ljudi dosada nisu vratili na Mjesec i kročili na Mars.

Mnogi vjeruju kako je O'Keefe izabrao najpogodniji trenutak za napuštanje NASAe, odlazi u trenucima slave kada je javnost još opijena rezultatima misija sa Saturna i Marsa, a svom nasljedniku (spominju se četvorica mogućih kandidata, Charles Bolden, Ron Sega, Frank Culbertson i Robert Crippen, svi odreda bivši astronauti, od koji je potonji, Robert Crippen svojedobno posjetio ex Jugoslaviju) ostavlja hrpu planova i gomilu problema.

(decembar 2004.)