Astronautika

Dipl. ing.
Drago I. Dragović

dragovic@net.yu

2. mart. 2008.

Dobro, priznajem – malo sam opterećen misijom "New Horizons", koja ima za cilj posetu tajanstvenom Plutonu "and beyond". To mi je ostalo još od malih nogu, kada je ta planeta (valjda zato što je najudaljenija) bila moj glavni medijum za maštanje.

Kako onda da izdržim a da ne napišem da je upravo objavljena vest da je tokom tri odvojena seta osmatranja sprovedena oktobra 2007. godine NH prvi put uspeo da detektuje Pluton koristeći modus visoke rezolucije na svom Long Range Reconnaissance Imageru (LORRI).

"LORRI je prvi put ugledao Plutona u septembru 2006. u smom formatu niske rezolucije," podseća nas direktor misije "New Horizons" Alan Stern, "ali ovog puta smo bili u mogućnosti da upotrebimo dužu ekspoziciju i detektujemo Pluton koristeći kameru čija je rezolucija makar četiri puta veća."

"New Horizons" je još uvek predaleko od Plutona (3,6 milijardi kilometara) da bi LORRI mogao da razluči bilo koji detalj na njegovoj površini – i to će tako biti tako sve do leta 2014, približno godinu dana pre dolaska na cilj. Za sada, za brodsku teleskopsku kameru čitav Plutonov sistem predstavlja samo jednu svetlu tačkicu. Mogućnost da LORRI počne da odvaja Haron od Plutona – tj. da ih vidi kao odvojene objekte – otvoriće se već u leto 2010. godine.

Tokom oktobarskog osmatranja 2007, Pluton je bio lociran u sazvežđu Serpens, u delu neba sa zgusnutim pozadinskim zvezdama. "Upotrebom LORRI–jevog moda visoke rezolucije uspeli smo mnogo lakše da uzdvojimo Plutona od prividnog mora okolnih zvezda," izjavio je lider naučnog tima projekta "New Horizons", Hal Weawer, stručnjak sa Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL), koji su projektovali i napravili LORRI.

Takođe, ovog puta LORRI je uspela da jasno zabeleži promene u sjaju Plutona. Ova bivša planeta se okreće oko svoje ose svakih 6,4 dana, omogućavajući posmatraču da za to vreme prati različite delove planetne podršine (različite longitude). Uz pomoć zemaljskih teleskopa i Hablovog svemirskog, naučnicima je pošlo za rukom da zabeleže ponavljajuće, dobro uočljive promene u sjaju Plutonove površine, za koju veruju da nastaje usled promena zaleđene kore na planeti. NH će moći da da tačan odgovor šta se zapravo nalazi na površini Plutona tek kada letilica bude proletela pored njega u julu 2015.

"U međuvremenu, fenomenalno je da znamo da će od sada pau  sledećih 7,5 godina 'New Horizons' biti sposoban da prati Plutonove varijacije u sjaju, iz perspektive koji se prilično drugačija od one koju imamo normalno na Zemlji," kaže Weaver.

lorri_pluto_im01_1x1_oct2007_ppt.jpg (122459 bytes) Ovo je prva slika na kojoj je otkriven Pluton korišćenjem LORRI–jevog moda visoke rezolucije, gde je bilo moguće jasno odvojiti Pluton od bezbrojnih okolnih zvezda. Standardno, vreme ekspozicije teleskopske kamere LORRI je ograničeno na oko 0,1 sekunde, ali korišćenjem specijalnog modusa omogućeno je da se to vreme produži na 0,9867 sekundi. To je omogućilo naučnicima da uoče Pluton, koji je oko 15.000 puta slabijeg sjaja nego što bi ljudsko oko moglo da vidi.
012408_2_lg[1].jpg (134957 bytes)

Ovde se vide efekti različite dužine ekspozicije i različite rezolucije tokom snimanja Plutona 6. oktobra 2007. godine. Gornja leva slika je napravljena LORRI–jevim high–resolution modom i ekspozicijom 0,967 sek. Slika pored ima isto vreme ekspozicije, ali je korišćen mod male rezolucije, koji daje 4 puta veće piksele, tako da Pluton izgleda "deblji", pa samim tim i manje jasan. Slika dole levo je još jedna iz niza sa modom male rezolucije, ali sa 4 puta dužom ekspozicijom, što omogućava da vidimo "dublje" i uočimo još više manje sjajnih zvezda u pozadini. (Pluton je na svakoj slici lako otkriven i zaokružen crvenim.) Donja desna slika je digitalizovana fotografska ploča istog dela neba načinjena u julu 1986. godine napravljena velikim australijskim teleskopom za Palomar Sky Survey. Pluton nije na tom snimku, ali je njegova prošlogodišnja lokacija u oktobru 2007. ubačena u crveni kružić. Ta slika je uhvatila zvezde koje su oko 40 puta slabijeg sjaja od onih koje mogu da se vide na donjoj levoj LORRI slici, i ilustruje bogatstvo pozadinskih zvezda u tom delu neba.

(02.03.2008.)

New Horizons - Lansirana prva misija ka devetoj planeti

"Novi Horizont" proradio!

Pluton konačno uočen sa "New Horizonsa"

Jupiter na "Horizonsovom" horizontu

Novi Horizonti - Susret sa Jupiterom

"New Horizons" uhvatio Callisto

Susret dva meseca iznad Jupitera

New Horizons na Jupiteru

New Horizons: Podaci stigli kući

New Horizons: Prvo dremka pa onda zimski san

„Northrop Grumman“ pomaže NASA–i (2007)

Gde je sada Horizont?

Novi Horizont prešao 9 a. j.