Astronautika

Bonaca na Jupiteru!

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

25.01.2007

Iako je ova slika dospela u javnost pre nekoliko dana, napravljena je još 8. januara 2007. godine. Snimila ju je teleskopska kamera visoke reyolucije sa sonde "New Horizons", "Long Range Reconnaissance Imager" (LORRI), u vreme dok se nalazila na oko 81 milion kilometara od Jupitera. Desno od planete se vidi Jupiterov vulkanski satelit Io, a na samoj planeti je vidljiva, a ko drugi do Velika crvena pega. Ova slika je samo jedna od ukupno 11 koje su snimljene tog dana, čime je zvanično označen početak približavanja "New Horizonsa" Jupiteru.

Čak i u ovoj ranoj fazi prilaska, Jupiter nam je pokazao jedno sasvim neočekivano lice, potpuno drugačije od onoga koje su zabeležile prethodne letilice, poput "Voyagera 1", "Galilea" ili "Cassinija". Zone oko ekvatora i na južnoj polulopti su izuzetno mirne, čak i one, uvek turbulentne, u blizini Velike crvene pege.

Naučni timovi ekspedicije "New Horizons" pažljivo proučavaju sve značajne meteorološke pojave – uključujući i neobično mirna područja – pokušavajući da dokuče raznovrsne dinamičke procese na najvećoj planeti Sunčevog sistema. Tu svakako spadaju i novoformirana Mala crvena pega, njena veća sestra, kao i brojne promeneu ostalim zonama.

NASA i svi mi očekujemo da će "New Horizons", koji je kako svi kažu najbrža svemirska letilica ikad lansirana, prići najbliže Jupiteru 28. februara – tada će biti na samo 2,3 miliona kilometara od središta ovog džina. Uz pomoć Jupiterove gravitacije, letilica će ubrzati za dodatnih 14.500 km/h – polovinu šatlove brzine na orbiti – i krenuti ka Plutonovom sistemu brzinom od oko 84.000 km/h. Tamo će stići sredinom jula 2015. godine.

Jupiter je do sada posetilo 7 sondi [1], a ovo će biti prvi let jedne letilice kroz Jupiterov sistem još od sonde "Galileo". Biće zadugo i poslednji, jer do 2016. godine i NASA–ine misije "Juno", nema planova za nove posete.

[1] To su: "Pioneeri 10 i 11", "Voyageri 1 i 2", "Ulysses" i "Cassini", koji su iskoristili Jupiterovu gravitaciju i otišli u drugim pravcima, i "Galileo" orbiter, koji se nalazio u orbiti od 1995. do 2003. godine.

(17.01.2007.)