Astronautika

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Cape Canaveral, USA

Delta IV

Predstavnici američke vojske i kompanije «Boeing» objavili su kako je ovotjedno lansiranje nove američke rakete-nosača «Delta IV Heavy» sa dva experimentalna nano-satelita bilo samo dijelom uspješno, raketni motori prvog stupnja rakete radili su 8 sekundi manje nego što je to bilo predviđeno, a produženi rad motora drugog stupnja samo je diljelom uspio kompenzirati ovu pogrešku, te su sateliti dospjeli u pogrešnu putanjo oko Zemlje. Sa satelitima još uvijek nisu uspjeli uspostaviti vezu.

S druge strane, uspješno je rekonfigurirana lansirna rampa poznata pod nazivom «Svemirski lansirni kompleks 37B» za prijem modificirane postojeće rakete-nosača «Delta IV».

Sama raketa doživjela je promjene u pogonskom dijelu i na drugom stupnju rakete, ona je produžena i osuvremenjena kako bi mogla ponijeti teži i gabaritno veći teret u Zemljinu orbitu.

Inžinjeri su ipak zadovoljni ovim eksperimentom, jer smatraju da će problem gašenja raketnih motora ranije od predviđenog vremena uspješno riješiti.

Amerikanci su zbog katastrofe «space shuttlea» najprije «Challengera» a nedavno i «Columbie», kada je u oba slučaja u stravičnoj smrti stradalo po sedmero astronauta, ozbiljno «zakinuti» u svemirskim programima, a upravo je testiranoj raketi «Delta IV Heavy», namjenjen dio «tereta» za čije je lansiranje prvotno bio namjenjen upravo promašeni «space shuttle».

(decembar 2004.)