Astronautika

tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Računalni prikaz letjelice MAVEN
Gdje je nestala Marsova atmosfera, cilj je istraživanja MAVENa

NASA je objavila kako je prihvaćen prijedlog za novu misiju na Mars koja će se relizirati 2013-2015. godine. MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN) istražiti će zagonetku Marsove atmosfere, te dati odgovore kako je, kada i kamo ona nestala. Saznanja povijesti, sadašnjosti i mogućoj budućnosti atmosfere crvenog planeta umnogome će pomoći astrobiolozima u potrazi za životom na toj planeti.

Planirano je da se misija lansira 2013. godine, a istraživanja Marsa će započeti 2014. godine kada letjelica stigne u orbitu. Projekt je vrijedan 485 milijuna USD i spada u tkz. Mars Scout Program koji ima za cilj, malim, jeftinim istraživačkim letjelicama upotpuniti naše znanje o Marsu. Tom programu pripada i Mars Phoenix Lender koji sada boravi na Marsovom tlu.

Letjelicu će izgraditi tvrtka Lockheed Martin, a znanstveni tim će voditi Bruce Jakosky iz University of Colorado.

Konstrukcija letjelice temeljiti će se prema iskušanim modelima primjenjenim na Mars Reconnaissance Orbiter i 2001 Mars Odyssey.

Po dolasku u orbitu oko Marsa letjelica će zauzeti eliptičnu putanju 200x7000 km te sa setom od desetak znanstvenih instrumenata istražiti problematiku nestale astrosfere. Usput, svojim radio-antenama poslužiti će i kao radio-relejna stanica za misije na Marsovom tlu koje tada budu aktualne.

(18.09.2008.)