Astronautika

astronautika
IBEX - Let u svemir s aviona!

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Nova letjelica za istraživanje dalekog svemira, gdje počinje međuzvjezdani prostor a gdje završava Sunčev sustav pitanje je na kojeg će IBEX dati barem dio odgovora

Nova NASAna letjelica IBEX (Interstellar Boundary Explorer) namijenjena za kartografiranje vanjskih dijelova Sunčeva sustava i međuzvjezdanog prostora uspješno je 19. oktobra 2008. u 19:47 sati po našem vremenu lansirana u svemir.

Samo lansiranje pomalo je bilo neuobičajno. Veliki transportni avion L-1011 Stargazer poletio je s američke vojne baze na atolu Kwajalein u Tihom oceanu s vanjskim teretom – raketom nosilicom Pegasus XL. Na visini od 12 km raketa je otpuštena od aviona, kratkotrajno nastavila let poput jedrilice te nakon toga uključila svoje raketne motore i nastavila put svemira. Svega dvadesetak minuta kasnije 113 kg masivna letjelica se našla na veoma izduženoj eliptičnoj orbiti oko Zemlje s najvećom udaljenošću od 209.000 km!

U narednih tjedan dana IBEX će pomoći vlastitih motora korigirati svoju putanju, sve dok ne postigne ciljane parametre. Nakon 45 dana po lansiranju započeti će puni opseg znanstvenih istraživanja. Tada će oko Zemlje kružiti po elipsi 7.000 x 321.000km.

Letjelicu, ali i raketu, je za potrebe NASAe izradila tvrtka Orbital Sciences Corporation.

IBEX će tijekom narednih godina proučavati utjecaj Sunčeva vjetra na granična područja Sunčeva sustava i njegovu interakciju s međuzvijezdanim prostorom. IBEX je prva letjelica namijenjena isključivo proučavanju događanja s samog ruba našeg sustava (pa i dalje od njega) o kojemu znamo veoma malo. U tu svrhu IBEX je opremljen i dvama osjetnicima za prepoznavanje neutralnih atoma.

(21.10.2008.)