Astronautika

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Računalni prikaz svemirskog broda Dragon u svemiru

Američki svemirski program trpi oštre kritike još od sredine sedamdesetih godina proteklog stoljeća. Odmah po završetku programa Apollo i Skylab glavna i jedina uzdanica pilotiranih svemirskih letova postali su problematični raketoplani. Vrijeme je pokazalo koliko je cijela ova lijepo zamišljena ali u stvarnosti promašena koncepcija zakočila svemirska istraživanja na globalnom planu.

Zahvaljujući Rusiji danas smo svjedoci postojanja Međunarodne svemirske postaje (ISS). Američki raketoplani odlaze u povijest za dvije godine, a nova generacija njihovih svemirskih brodova još nije prošla ni projektnu fazu. Ipak kako se ne bi dogodilo da amerikanci ostanu bez ikakovih svemirskih kapaciteta proteklog su tjedna potpisani ugovori s tvrtkama Space Exploration Technologies i Orbital Sciences Corp. vrijedni 1.6 odnosno 1.9 milijardi dolara. Njima su tvrtke dobile posao projektiranja raketa i svemirskih kapsula namijenjenih opskrbi ISS-a do 2016. godine. Ukoliko sve prođe prema očekivanjima ove bi tvrtke mogle koraknuti i stepenicu više – reprojektirati planirane svemirske kapsule (i) za prijevoz astronauta! NASA time dobiva ozbiljne partnere (ili konkurente) sposobne i za najzahtjevnije misije. Prvi letovi očekuju se tijekom naredne godine.

(30.12.2008.)