Astronautika

BepiColombo - treća misija na Merkur

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
BepiColumbo će na put k Merkuru uz pomoć novog ionskog pogona
Kad stigne na cilj BepiColumbo će se razdvojiti na dvije neovisne letjelice MPO i MMO

Ovih je dana Europska svemirska agencija (ESA) podijelila ugovore svojim članicama za osmišljavanje i izradu komponenti naredne svemirske misije prema planeti Merkur koja je dobila naziv "BepiColumbo". Sama se misija sastoji od dvije letjelice koje će biti lansirane zajedno a pri dolasku na cilj, odvojiti će se i zasebno odraditi specifične poslove istraživanja planete. Radi se o Mercury Planetary Orbiteru (MPO) kojeg radi ESA te Mercury Magnetosferic Orbiteru (MMO) kojeg će izraditi Japanska svemirska agencija.

Tristo pedeset miljuna eura vrijedna misija biti će lansirana 2013. godine, a šest godina kasnije ući će u ciljanu orbitu oko Merkura. Na svom putu poslužiti će se gravitacijskim utjecajem Mjeseca, Venere i Merkura te novom vrstom ionskog pogona koju sada razvijaju Engleski znanstvenici kako bi mogla dovoljno usporiti za "parkiranje" oko Merkura a da ju ne privuče snažna gravitacija Sunca.

Nakon "Marinera 10" početkom sedamdesetih godina, te danas "Messengera", "BepiColombo" biti će treća svemirska misija k Merkuru. Od nje se očekuje da napravi najjasnije fotografiranje planete, infracrveno premjeravanje površine, prvi 3D geografski atlas, mjerenje sasatava i količine Merkurove mikro atmosfere, istraživanje njegova magnetna polja i sastava planete te mnogobrojna druga mjerenja. Podaci koji se tada budu dobili, u kombnaciji sa "Messengerovim" istraživanjima dati će nam po prvi puta okvirnu sliku svijeta koji živi u temperaturnim ekstremima nedaleko matične zvijezde. U narednim godinama i desetljećima možemo očekivati i druge planove za istraživanja svijetova na ekstremnim granicama. Mijenjanjem filozofije da vrijedi istraživati samo svijetove slične Zemlji i novim saznanjima o mogućnosti razvoja života i u sasvim negostoljubivim ekosustavima (po našim mjerilima) očekuje nas burno razdoblje u astronautičkim istraživanjima.

(20.01.2008.)